Tips

Lär dig valla

Prestera bättre och njut av ditt skidåkande med rätt utrustning och optimala förberedelser. Här hittar du konkreta tips för hur vallar dina längdskidor på bästa sätt för att skapade optimala förutsättningar för dig.

Vallningstips längdskidor, glidvallning

  1. Använd ett riktigt vallajärn. Vanliga strykjärn har för ojämn termostat.
  2. Håll alltid vallajärnet i rörelse.
  3. Aktivera belaget före glidvallning genom att borsta lätt i åkriktningen med en krusad stålborste eller mässingsdelen på kombiborsten.
  4. Borsta noggrannt efter att du sicklat (skrapat) av glidytorna.
  5. Vallaborttagningsmedel ska endast användas för rengöring av fästvallazonen, aldrig på glidytorna.
  6. Rengöring av glidytorna bör göras ibland. Lägg på mjukt glidparaffin med vallajärnet och sickla av när det fortfarande är varmt. Låt skidorna kallna och borsta ur paraffinet. Värm in ett nytt åkparaffin.
  7. Gör ej vallningen så invecklad.Du behöver inte ha tävlingsglid på träningen.
  8. Köp inte av alla vallafabrikat du hittar, utan ha endast ett eller två märken i din vallabox.
  9. Lär dig att blanda olika vallor.
  10. Kalla förhållanden -fin glidstruktur. Varma förhållanden -grov struktur.
  11. Korta ned fästzonen med 3-4 cm vid klistervallning om du inte har speciella klisterskidor.
  12. Prova lite olika vallningsalternativ på träning, så vet du att det fungerar även på tävling.
  13. När du ställer undan skidorna för förvaring under en tid. Lägg ALLTID på ett paraffin (soft passar bra) på glidytorna utan att sickla av, så torkar inte belaget.
  14. Sköt om skidorna så får du ut mest av dem.

Vad du behöver för att komma igång

  • Vallningsjärn – att värma in vallan med
  • Plastsickel – att skrapa bort det överflödiga paraffinet med
  • Nylonborste – ger skidan struktur
  • Glidvallor för olika temperaturer och snöförhållanden
  • Vallningskloss – att gnida in fästvallan med
  • Burkvallor för olika temperaturer och snöförhållanden
  • Klistervallor
  • Vallaväck – att rengöra skidan med
  • En trasa
  • En bit fint sandpapper – att rugga upp fästytorna

Glidvallning med vallningsjärn

  1. Använd ett riktigt valljärn!
  2. Ha alltid rekommenderad temperaturinställning på järnet (står på förpackningen).
  3. Använd järnet endast så länge som rekommenderat för att smälta in paraffinet.
  4. För järnet med jämn hastighet över skidan, cirka 5-7 sekunder per drag (en skidlängd) vid rumstemperatur. Smält även in paraffin i styrspåret.
  5. Tänk på att ha ordentlig ventilation vid glidvallning. Vid pulvervallning använd andningsmask!
  6. Belaget bör vara ordentligt rengjort innan behandlingen börjar.

Hör gärna av dig till oss om du känner dig osäker! Lycka till!

Klä dig rätt

Att klä sig rätt för just den aktivitet man ska utföra är inte det lättaste alla gånger. Beroende på individens unika kroppsbyggnad, rörelsemönster och behov varierar klädseln från person till person.

Genom åren har vi grävt djupt för att förstå såväl elitidrottarens som motionärens unika behov. Vi har studerat deras rörelsemönster, kartlagt deras kroppars värmezoner och mätt deras svettmängder, hink efter hink. Vår omfattande kunskap om hur kroppen fungerar vid intensivt idrottande har gett oss stort självförtroende i det vi gör, men även en djup insikt om att inget varar för evigt.

De sätt på vilka vi springer, cyklar och åker skidor utvecklas och förbättras varje dag. Samtidigt och i samma takt ökar idrottarnas krav på ergonomiska funktionskläder.

Utmaningen att överträffa dessa krav inspirerar oss att utveckla och formge morgondagens funktionskläder – plagg i vilka sportspecifik passform, kompression, bodymapping och rätt design är självklara ingredienser.

Sportspecifik passform

Hur åker människor skidor? Hur rör sig Jonas Colting under de sista 10 kilometrarna i Iron Man på Hawaii? Hur attackerar Jens Byggmark den första slalomporten? Och hur trampar cyklisterna i Pro Tour-klungan sina cyklar under de dagliga träningsrundorna? Genom att besvara dessa frågor har vi införskaffat en djup kunskap om idrottens ergonomi.

Vi vet att nyckeln till att designa den optimala cykeltröjan, exempelvis, är att förstå relationen mellan axlar och höfter och mellan överkroppens fram- och baksida. För motsvarande längdskidåkningsdräkt ligger hemligheten i att greppa hur armar, axlar, höfter och ben samverkar för att föra skidåkaren framåt. I våra plagg synliggörs denna kunskap genom bland annat ergonomiskt formade knän, ärmar och kragar och elastiska, muskelstödjande material.

Kompression

Utvecklingen av kompressionsmaterial har ökat kraftigt den senaste tiden och givetvis ligger Craft i täten av denna process. Bra kompressionsmaterial reducerar muskelvibrationer och assisterar vid den negativa rörelsen (pull-back) utan att begränsa muskelns rörelsemönster – och bidrar därmed till att spara energi och förbättra prestationsförmågan.

Design

Den sportspecifika passformen, den rätta ventilationen, de precisa sömmarna och de optimala materialen accentueras och blir till en helhet med en design som utstrålar attityd och självförtroende – ett uttryck som oundvikligen smittar av sig på idrottsutövaren. Under Produkter finner du funktionskläder baserade på ergonomisk perfektion. Designen, passformen och materialen samverkar i perfekt harmoni och bildar plagg som gör dig redo att prestera optimalt.

Body mapping

Genom att kartlägga kroppens svettzoner kan vi styra luftflöden genom plaggen och på så vis se till att kroppen inte överhettas. I arbetet med att finna var på kroppen idrottare svettas kombinerar vi vetenskaplig kunskap med empiriska erfarenheter.

I samarbete German Sports University i Köln har vi utfört grundliga bodymapping där vi har kartlagt blodflöden och så kallade ”hot spots”. Vår avancerade bodymapping har resulterat i bland annat mesh-inlägg och mekanisk ventilation i olika delar av våra plagg.

Hör gärna av dig till oss om du vill ha fler tips om klädsel!